Kandidatuur hoofdbestuurder VO bij de AOb

Onlangs besloot ik mij kandidaat te stellen als hoofdbestuurder voor het voortgezet onderwijs bij de Algemene Onderwijsbond (AOb). Sommigen zullen dit een opvallende keuze vinden. Hieronder is mijn kandidatuur te lezen zoals ik hem naar het bestuur van de AOb heb gestuurd.

Geacht bestuur van de Algemene Onderwijsbond,

Vakbondswerk en het opkomen voor de belangen van anderen zit mij in het bloed. Daarom stel ik mijzelf verkiesbaar als hoofdbestuurder voor het voortgezet onderwijs.

Mijn naam is Kim van Strien. Ik werk inmiddels 12 jaar als docent Frans in het voorgezet onderwijs. In de afgelopen jaren heb ik het onderwijs aan veel kanten zien wringen. Daarom ben ik mij, naast mijn werk voor de klas, ook op andere manieren in gaan zetten voor het verbeteren van ons onderwijs. Mijn eerste stappen in die richting heb ik gezet als bestuurder bij vakbond Leraren in Actie (LIA). Met LIA heb ik acties op touw gezet, artikelen geschreven en een actieve lobby gevoerd voor betere arbeidsomstandigheden voor leraren in het voortgezet onderwijs. Gedurende die periode heb ik mijzelf volop kunnen ontwikkelen als vakbondsbestuurder en heb ik veel mensen in het onderwijsspeelveld leren kennen, en zij mij. Na ruim twee jaar heb ik echter, met pijn in het hart, besloten het bestuur van LIA te verlaten. De koers die LIA voer gaf mij niet het gevoel grote impact te kunnen hebben op ons onderwijs.

Met een aantal andere actieve leraren heb ik de actiegroep VO in Actie opgezet. De directe aanleiding hiervoor was het feit dat het regeerakkoord van Rutte III het nijpende lerarentekort niet eens benoemde. Ook werd duidelijk dat er volstrekt onvoldoende geïnvesteerd zou worden in het voortgezet onderwijs. Voor mij was dit niet te verkroppen. Ik voelde de noodzaak om op te staan voor mijn sector. Vanuit VO in Actie heb ik veel contact gehad met het LAKS, de leden van de vaste kamercommissie OCW en uiteraard ook met de AOb. Samen met het LAKS hebben we een manifest opgesteld en overhandigd aan de Tweede Kamer. Met de middelen die ons ter beschikking stonden hebben wij de staking van 15 maart vanzelfsprekend met volle overtuiging ondersteund. Persoonlijk was ik blij te zien dat de actie breed gedragen werd binnen het onderwijsveld.

Door mijn werkzaamheden bij LIA en VO in Actie heb ik binnen het onderwijsspeelveld een breed netwerk op kunnen bouwen. Ook heb ik vanuit LIA en VO in Actie regelmatig bijdragen geleverd aan radio, tv, nieuwssites, kranten en sociale media.


Mijn leerlingen en collega’s noemen mij een betrokken en bevlogen docent. In die typering herken ik mezelf. Wanneer het om belangrijke zaken gaat, ga ik door tot ik mijn doel bereikt heb. Mijn eigen mening zal ik altijd delen, maar ik luister ook naar wat anderen te zeggen hebben. Samen sta je het sterkst. Daarom zoek ik zo veel mogelijk de verbinding met anderen. Andere woorden die mensen die mij kennen gebruiken om mij te typeren zijn loyaal, empathisch en daadkrachtig.

Strijden voor goed onderwijs is helaas noodzakelijk. De problemen in ons onderwijs worden steeds schrijnender, waarbij de crisis die lerarentekort heet de kroon spant. Basisscholen zijn genoodzaakt om klassen naar huis te sturen of zelfs op te heffen, omdat er geen leraar meer te vinden is. In het voortgezet onderwijs is het lerarentekort een sluipende crisis. Scholen zetten geregeld onbevoegden, onderbevoegden of andersbevoegden voor de klas zodat er maar onderwijs gegeven kan worden. Daarnaast zitten klassen en collegezalen overvol en is het onderwijs kampioen burn-out. Wat zegt dit over de kwaliteit van ons onderwijs? Uit internationale onderzoeken blijkt dat de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs achteruit gaat. Recent was in de Staat van het Onderwijs te lezen dat het lerarentekort de kwaliteit van ons onderwijs bedreigt. Toch lijken deze gegevens niet alarmerend genoeg te zijn voor dit kabinet om daadwerkelijk te gaan investeren in het onderwijs. Deze minister en dit kabinet komen met lapmiddelen in plaats van echte oplossingen. De reële problemen die zich dagelijks voordoen in de scholen blijven hierdoor in stand.

Ik stel mijzelf kandidaat voor het hoofdbestuur van de AOb, omdat ik mij graag in wil blijven zetten voor de kwaliteit van ons onderwijs. De reden voor mijn keuze voor de AOb is dat de goede, professionele organisatie niet alleen stevige ondersteuning biedt voor leraren en medezeggenschapsraden, maar zich in het bijzonder ook hard maakt voor werkdrukverlichting, een echte aanpak van het lerarentekort en meer investeringen in het onderwijs. Menno Tamminga heeft het in zijn boek ‘De vuist van de vakbond’ over de vraag: ben je van de staat of ben je van de straat? Het afgelopen jaar heeft de AOb laten zien zeker ook van de straat te zijn. De historische, onderwijsbrede staking van 15 maart was een zeer succesvolle dag, waar we als AOb trots op mogen zijn.

Vanuit VO in Actie heb ik het afgelopen anderhalf jaar veel contact gehad met de AOb. Deze samenwerking verliep bijzonder prettig. We hebben gekeken hoe we elkaar aan konden vullen om ons gezamenlijke doel te bereiken. De positieve ervaringen met de AOb van de laatste periode hebben mij doen besluiten weer lid te worden.

Mijn ambitie als hoofdbestuurder VO is om samen met collega’s te bouwen aan een volwassen beroepsgroep waarvan de leden onder goede arbeidsomstandigheden hun werk kunnen doen en zo het onderwijs kunnen verzorgen dat onze leerlingen verdienen en onze samenleving nodig heeft. Daarnaast zou ik als bestuurder actief onderzoek willen doen naar draagvlak voor het inrichten van één grote onderwijsvakbond die de stem van de leraar kan laten horen en ook echt het verschil kan maken voor ons onderwijs. De verdeeldheid die er nu nog is, sterkt onze sector niet. De AOb kan het ideaal van een krachtige vakbond voor alle leraren verwezenlijken en daar zou ik graag aan bijdragen.

De AOb heeft mij veel te bieden. Om te beginnen tijd en ruimte om mij in te zetten voor beter onderwijs. Daarnaast biedt de AOb mij ook mogelijkheden om mij verder te ontwikkelen als professional binnen de organisatie. Tevens heeft de AOb veel goede mensen in huis met wie ik uitstekend verwacht te kunnen samenwerken.

Ik ben een sterke vrouw, heb een duidelijke mening, een breed onderwijsnetwerk en veelzijdige kennis van onderwijs.  De AOb zou veel aan mij en mijn ervaring en kennis op het gebied van onderwijs, onderwijsproblematiek en onderwijspolitiek kunnen hebben. Daarnaast is het ook goed om een fris geluid te hebben binnen de organisatie. Het belangrijk is om ook jongere leraren bij de AOb te betrekken zodat we de nieuwe generatie kunnen aanspreken. Samen kunnen we de AOb nog sterker maken zodat we een krachtige beroepsgroep en goed onderwijs kunnen realiseren.

Ik hoop op voldoende steun voor mijn kandidatuur. U kunt er in ieder geval op rekenen dat ik mijn uiterste best zal doen om ons gemeenschappelijke doel te bereiken.

Hartelijke groet,

Kim van Strien

Een gedachte over “Kandidatuur hoofdbestuurder VO bij de AOb

Plaats een reactie